Friday 3 May 2013

berdosa-tapi-berjaya?

Kite tahu ilmu tu cahaya dan ilmu tidak akan memasuki hati yang gelap. Luar biasanya kawan-kawan kita yang berjudi,minum arakdan lakukan maksiat mereke Berjaya, sedangkan kite pulak terkial-kial ,asyik jatuh je walaupun sudah berusaha. Kite semua pun tahu siapa yang berbuat baik dan taat akan perintah allah dipermudahkan kehidupannya. 

Kite tengok kawan-kawan kite tak solat,tapi Berjaya dalam pelajaran dan kerjaya. Sedangkan kite hidup penuh dengan cabaran dan dugaan. Kite juge tahu islam agama yang benar, tetapi kite selalu tengok golongan yang bukan islam tu lebih berjaye kan, dan umat islam tertindas dalam kehidupan yang susah.

Ade orang tanye “diorang masuk club,buat cam-2 tapi pandai..kenapa erk”?

Sekarang nie mane yang benar?? Adekah apa yang kite faham selama ni tidak benar ?? tanyakan pade diri sendiri.

Atau adekah kite tahu ape itu istidraj??

Istidraj nie macam keadaan sesorang yang dilimpahkan rezeki dankejayaan yang melimpah ruah dalam hidupnya secara berterusan. Walaupun diabukan hambe allah yang taat. Kenapa diorang nie dinamakan manusia yang mendapat istidraj??

Istidraj nie apebila allah berikan kejayaan,harte kekayaan,pandai dalam pelajaran dan rezeki melimpah ruah kepade manusia dan manusia yang macam nie akan lebih jauh dari allah. Biasanya manusia yang mendapat istidraj nie adalah mereka yang tidak berusaha mengenali islam dan mengenali allah dalam kehidupannya.

Okey cube kite fikir.aebila kite melazimkan dosa-dosa melakukan maksiat, dan kemudian kite berjaye dalam peperiksaan ataupun kerjaya, ape yang timbul dekat dalam jiwe kite nie?

Saye pasti dalam hati akan berkate cam nie “eleh aku tak solat pun boleh berjaye la.solat nie membazir mase je?”

See ape dah jadi dengan kite mase tu? Kite berjaye tapi kite semakin jauh dari allah,malah melakukan ape yang Allah larang. Itulah istidraj. Jangan rase resah dan risau, bile kite jage hubungan kite dengan allah,tetapi kite masih tidak berjaye dalam pelajaran/kerjaya mengikut cara manusia yang lain.

contoh: ade sorang kawan nie,dia hanye ade 2A dalam spm dan setiap semester mesti selalu gagal dan ulang semester.pade pandangan manusia yang lain, cemerlang tu cam dapat A lurus/straight atau 4 flat every semester. Tapi berbeza dengan orang yang gagal,jatuh tapi bangun semule.

Dia dapat hidup tenang,bahagia,dan dapat beribadah pade allah. Dan dia masih hidup dalam ketaatan allah s.w.t. dan sudah berpuas ati dan bersyukur. Mungkin itu bukan rezeki dia dalam peperiksaan,tapi who know in the future rezeki dia melimpah ruah. Dia tidak jauh daripada allah, malah sentiasa berhunuszon pada allah. Dan menerima nasibnya dengan redha,ditambah pulak dengan azam yang kuat sentiasa berusaha. For me, itulah cemerlang yang sebenar.

Saye ingat lagi kate-kate cikgu agame ,apabila pertama kali menjejakkan kaki ke sekolah menengah, he say
“kami mahu jadikan kamu manusia yang soleh dan cemerlang akhlak, terjaga sahsiah dan pemikiran yang bersih.bukan untuk mendapat banyak A,bukan untuk mendapat A lurus. Sekiranya dapat A dalam peperiksaan,itu adalah rezeki."

Jangan risau bila kite tidak berjaye. Cube lagi. Pertame sekali, kite perlukan perhatikan hubungan keimanan kite dengan allah. Sekiranya kite berjaye membina hubungan keimanan yang baik, insya allah kite mampu menepis segala cabaran dan dugaan. :)



1 comment:

  1. mungkin kejayaan sukar di dapati di dunia, tapi InsyaAlla..kejayaan yg besar menanti kita di SANA aamiin

    ReplyDelete