Sunday 1 July 2012

tiAda yANg PerCUma

salam semua.....mesti korang selalu dengar pergi mana-2 semua kena duet kan..sampai masok "TOILET" pun kena bayar kan..betoi dak.....okey apa yang aku nak cerita nie...adalah betoi..sebab ini yang aku lihat depan mata aku...terjadi disebuah bandar terkemuka....


cam nie kisah nya... ade sowang perempuan ini,pakaian dia..memang UP TO DATE,biasa la owang "BANDAR" katakan....
tapi yang heran dress UP TO DATE,mahal dan berjenama..tapi nak masok tandas yang harga RM1.00 pun tak mampu nak bayar...ditambah pulak penjaga tandas LADYS seorang yang tak reti nak bartolak ansur,..makcik tu siap kata "xde duet jangan masok,kalaw nak bayar"..perempuan punya la tak tahan siap kata "makcik tak kan nakmasok tempat jijik nak kena bayar"....mase tu pulak aku pun nak masuk,ingat nak tolong bayar....setakat RM1.00..tak pe la...


tiba-2 ade sowang student nie yang tolong bayarkan...cam ne aku taw student dari cara pakaian dia aku dapat rasa dia student SMKA yang oti kot..maybe....tapi yang buat aku kagum adalah pelajar tu kata kat perempuan tu "KAK KAT DUNIA NIE TAK DE BENDA YANG FREE,NAK MASOK SYURGA PUN AMALAN KENA CUKOP KAK,,AMALAN TU IBARAT DUET/ TIKET UNTUK BAWA KITA KE SYURGA KAK...JATUHKAN LA LUTUT AKAK TU SEBELUM  PINTU TAUBAT TERTUTUP..ADA LAGI BERAPA HARI JA LAGI SEBELUM BUKU AMALAN KITA DIBAWA NAEK DAN DITURUNKAN BUKU AMALAN BARU,..TAK KAN KAKNAK TUNGGU HIDAYAH BARU NAK JATUHKAN LUTUT,,HIDAYAH ALLAH DAH LAMA WUJUD SEJAK 1400 TAHUN LAGI..."


mase tu muka perempuan tu nampak macam tersentap tapitak sangka dia balas cam nie :TERIMA KASIH ADIK BAGI NASIHAT DAN SEDARKAN AKAK..AKAK AKAN BUAT DAN NIAT KERANA ALLAH"... hope dia akan berubah...







Tiada sesuatu yang akan sekalin hamba ini perolehi dengan percuma.apa jua,memerlukan usaha atau mungkin kita sekalian hamba ini harus membayarnya. Namun ada hal-2 yang kita sekalian hamba ini ingin perolehi tak boleh dibayar dengan wang ringgit berjuta-2..kerana bukan itu  nilainya..mungkin sesuatu itu akan kita sekalian hamba perolehi hanya dengan keimanan,ketakwaan,keikhlasan,kejujuran atau segala macam bentuk nilai kejiwaan



2 comments:

  1. betullah cakap adik tu, tak ada menda percuma..berharap kita tidak tergolong dlm manusia yg lalai

    ReplyDelete
  2. betul sekali...
    Tidak ada yang percuma didunia ini. jika kita bisa mengambil hikmah dari setiap peristiwa..
    Aku suka sekali dengan postingan ini..

    ReplyDelete