Sunday 1 July 2012

adakah patut???

salam semua....alhamdulillah aku sudah lepas speaking MUET..perhhh dok 1 group dengan cina..memang buat aku diuji..sebab english diorang lagi mantap..huhu...tapi tak pe..aku dah buat yang terbaek.....


okey sekarang aku nak cerita....tadi aku bukak FESBOOK..ade satu status macam unsur maki hamun....
okey biasa la FESBOOK tempat luah perasaan semuanya...tapi yang buat aku hairan...seorang CIKGU..
tengok status dia ade la yang berkaitan macam meluahkan rase tidak puas hati la...aku fikir..
eh dia nie seorang cikgu,patut ke buat status cam tu....bukan seorang cikgu tahu bagaimana untuk berkata-2...


dan aku pun komen status dia dan say "sorg cikgu..patt ke status say like that...ohh baru aku faham"...
amatmengecewakan kalaw ade cikgu yang cam tu di malaysia...you should know....you are teacher and tahu cam na nak berkata-2..just imagine..murid-2 dia kat fesbook dia...dah lh fikir dia nie cam na...mcam na pelajar nak maju kalaw ade cikgu perangai cam tu.....sepatutnya seorg cikgu mengekuarkan kata-2 berunsur semangat.inie lain pulak jadinya....like "SHOW OFF"..sorry to say.... encik tak da ciri-2 seorang guru pada pandangan saye.......


mana tak nya pelajar sekarang semakin degil dan terikot-2 kata yang kurang elok...mungkin kat rumah mak ayah diorang kurang beri didikan...kita kat sek..patutnya bagi la didikan dengan sepenuh hati,walaupun ramai pelajar yang degil..at least bagi la kata-2 semangat kepada diorang untuk berubah..bukan dengan memaki........menjadi seorang cikgu memang mencabar..okey semua tahukan...tapi mencabar macam mana pun kita patut sabar..sebab kita nie golongan pendidik....yang diajar cam na nak mengawal kemarahan dan macam na nak memotivasikan diri kita...okey....


dan aku tak pernah menyesal meletak cita-2 aku sebagai cikgu..sebab aku nak didik anak bangse agar maju...sebab aku taw..mungkin kat rumah mak ayah kurang bagi didikan tambah-2 tentang agama..so sebagai cikgu..kita la tanggugjawab mendidik diorang dan bagi semangat..bukan melemahkan semangat diorg..dengan memandang rendah keupayaan tahap pemikiran mereka... 






No comments:

Post a Comment