Saturday 30 March 2013

jatuh-bangun semula kawan :)

"MUNAFIK ITU BILA BERKATA-KATA, DIA BERDUSTA. BILA DIBERI AMANAH, DIA KHIANAT, DAN BILA BERJANJI DIA MUNGKIRI"-hadis riwayat bukhari dan muslim dari abu hurayrah.

ramai antara kita, yang lancar menutur janji. tapi apa yang terhasiltak selancar tuturankata janji itu sendiri. ada masa jatuh juga sumber kekuatan. PERCAYA??!! okey macam nie, kalaw kita tak pernah jatuh, adakah kita akan tahu dimana titik kelemahan kita?? mesyinya tak tahu kan..kan..kan...kalaw kita sentiasa di atas, macam mana kita nak tahu apa rasanya berada dibawah??? bila kita gagal, baru kita dapat merasa manisnya nikmat kejayaan. sebab itulah, jatuh juga sumber kekuatan.

KAWAN!!! kekuatan sebenar kita, bila kita tak rasa bangun qiamullail itu satu bebanan. bila kerja dakwah yang payah itu juga masih dirasa satu nikmat. sebab bukan semua orang dapat rasa nikmatnya dakwah taybiyah. jadi sebagai yang terpilih, kenapa sikit sangat BERSYUKUR???

okey ade dua berita dan satu berita sedih..korang nak tahu yang mana dulu??mesti berita gembira kan... tapi ape kate kite mulakan dengan yang sedih dulu...

"SESUNGGUHNYA BARANGSIAPA YANG DATANG KEPADA TUHANNYA DALAM KEADAAN BERDOSA, MAKA SUNGGUH BAGINYA ADALAH NERAKA JAHANAM"-surah taha:74

cam ne berita nie.. sedih tak!! kalaw tak sedih tak taw la nak habaq lagu mana lagi...sebenarnya berita macam nie bagi orang-2 orang yang tak sempat bertaubat, namun nyawanya sudah dijemput pergi. jadi kita yang masih hidup nie, masih nak lengahkan TAUBAT ke??? sedangkan MATI tak pernah boleh dilewatkan..

NOW berita gembira pulak!!

pertama!!

"TETAPI BARANGSIAPA DATANG KEPADA-NYA DALAM KEADAAN BERIMAN, DAN TELAH MENGERJAKAN KEBAJIKAN, MAKA MEREKA ITULAH ORANG YANG MEMPEROLEH DARJAT YANG TINGGI(MULIA)"-surah taha:75

kedua pulak!!

"IAITU SYURGA-SYURGA 'ADN, YANG MENGALIR DI BAWAHNYASUNGAI-SUNGAI, MEREKA KEKAL DIDALAMNYA. ITULAH BALASAN BAGI ORANG-ORANG YANG MENYUCIKAN DIRI"-SURAH TAHA:76

ape macam best tak berita gembira nie..ke korang bosan??!! ape-ape pun ganjaran bagi orang yang bertaubat,menyucikan diri dari dosa itu adalah SYURGA.. INGAT!! banyak mana pun dosa kita pernah buat, allah sedia untuk ampunkan, tapi syaratnya satu lah, minta keampunan pada allah. allah tu Maha Pengampun. bawa dosa seluas langit dan bumi sekalipun, keampunan Allah jauh lebih luas..

jatuh dalam lumpur maksiat, bukan alasan untuk tak bangun semula. keluar dari lumpur tu dan pergi bersihkan diri semula. INGAT, keampunan Allah itukan jauh lebih luas. YAKINLAH, allah tak pernah mungkir janji..

kalaw sibuk dengan study, assingment, kerja sekalipun, solat jangan tinggal, baca al-quran palang kurang sekari satu muka surat...boleh...bukan banyak sangat pun satu muka surat, bukannya satu juzuz.. jatuh banyak kali pun, bukan alasan untuk tak boleh bangun semula..okey..!!! peace :)

"MANUSIA YANG BERJAYA ADALAH MANUSIA YANG PERNAH GAGAL, MANUSIA YANG GAGAL ADALAH MANUSIA YANG PERNAH BERJAYA"







No comments:

Post a Comment