Saturday 23 March 2013

hentikan penipuan..mulakan berpaksikan iman!!



okey sebenarnya ini pesanan untuk saye. untuk saye islah hati. cari kerendahan hati dalam ketinggian budi. cari saye yang semakin hilang. sebab saye tak tahu siapa saye. saye tak kenal siapa saye. saye sendiri keliru siapa saya.split personaliti atau alter ego, saye pun kurang pasti. yang pasti ini bukan saye yang saye kenal sepuluh tahun dulu. ini saye yang baru, saye yang hanyut dalam emosi sendiri, permainan rekaan saye sendiri. ya, saye tak seharusnya meletakkan dendam. tidak sam sekali.

biarlah apa yang berlaku pada saye yang lepas, saye tak nak story. betullah, salah pilih jalan, saye yang rugi. kerugian yang nyata bila saye rugi di akhirat sana. saye tak sanggup rasa rugi di akhirat nanti, sedangkan rugidi dunia juga satu seksaan untuk saye. SAKIT.

sebelum mula pening-pening baca entri saye. saye nak pesan, inigaya saye menulis. dari dulu sampai sekarang. MONOLOG dalaman yang sukar ditafsirkan.

apa yang saye buat, haruslah semuanya berpaksikan iman.
aien dengar nie...apa yang awak buat, biarlah semuanya berpaksikan iman.
tapi apa yang saya boleh buat supaya semunya berpaksikan iman?
*think..think sambil termenung jauh*
mudah, jangan menipu. itu yang utama dan harus sentiasa jadi yang utama.
payah gila...payah gila..bukan payah je..susah kot...
kenapa payah pula untuk berkata jujur??
bukan payahnya jujur. payahnya untuk tidak menipu.
apa bezanya??

saye susah untuk tak menipu. saye kata saye cinta allah, tapi saye...!! amalan macam menempah neraka. saya kata saya rindu rasulullah, tapi sekadar bermusim. bila tiba maulidur rasul atau apa-apa yang ada kaitan dengan rasulullah, baru saye tahu nak rindu. itupun sekadar lafaz di bibir semata-mata.. saye....arggghhh penipu....

sedangkan nak jujur pun satu benda yang bukan mudah..saye tahu.. tambah bila kita ni asalnya penipu. in terms of banyak menipu orang. bila nak mula jujur, rasa takut tu memang ade.. no doubt laaa.. ini baru kes menipu manusia.. bila dah berkata jujur, terimalah risiko hilang kawan, hilang orang yang kita sayang, hilang semuanya sekelip mata.. everything lost!!!! sedangkan nak cipta tu sangat ambil masa.. punyalah sakit tu tak mampunak describe macam mana.. soal kepercayaan, bukan permainan la....

*sepi*

syarat kedua, buat apa-apa, jangan harapkan balasan. jangan!!! selitkan ikhlas dalam hati..dalam diri...

*how ya???(sambil memikirkan)*

okey bagi saya contoh situasi. awak selalu bantu seorang kawan nie.. one day, awak dapat tahu dia khianat awak dalam diam.. dia tak amanah..sedangkan selama nie awak sangat percaya pada dia...

weh mana boleh saye biarkan*tak puas hati*

dengarlah dulu budak!! 

okey..okey*ehh suka hati je dia nak panggil saye budak..ee*

dia tak amanah, dia tak jujur, itu urusan dia dengan allah.. awak pun bukan pertama kali dikhianati, bukan pertama kali ditipu.. Learn the lesson..kawan!!

hmmmm*sambil memikir*

syarat ketiga pulak???

syarat ketiga, buat apa yang allah suruh, tinggal apa yang dia larang...

hok aloh..senang ja...tapi senang ke?? *pikir*

yeka senang?? part mana yang senang?? tinggalkan tidur malam untuk bangun qiamullai tusenang tak?? dahulukan baca doa bangun tidur sebelum check phone senang tak?? mulakan baca al quran sebelum on twitter,facebook pelbagai lagi senang tak???

*sentap menusuk kalbu..hoho..buat ayat back up diri* alah tapi itu semua allah tak larang.. allah tak larang kita untuk check phone bila bangun tidur.. tak larang kita tidur malam berbanding bangun qiam..dia tak paksa kita baca al quran sebelum online...

itulah masalahnya..dia tak larang kita..tapi dia galakkan kita...

digalakkan je pun...*sambil rusing*

JE PUN!!!
yang awak kata JE PUN lah yang para ulamak,para mujahideen, para mukminin berebut-rebut nak buat.. yang kita kata SEKADAR DIGALAKKAN itulah yang sangat-sangat mereka nak lakukan.. kita nak apa?? buat yang wajib dah lah..solat lima waktu, puasa waktu bulan ramadhan, bayar zakat, pergi haji, itu pun kalaw dah mampu... mukmin sangat ke kita nie kalaw buat perangai macam tu?? saye rasa, bukan setakat dapat gelaran mukmin pun tak layak..nak dapat gelaran hamba yang bersyukur pun belum tentu lagi kita nie layak.. wat MALU je!!!

.................................................*blur sekejab*............................

saye tak kata yang jadi baik ini mudah, tapi nak istiqamah itu jauh lebih payah...okey!!

okey mcam nie lah.. ape guna wujudnya perasaan membenci manusia yang langsung tak da hard felling pada awak???

erk.. apa masuk awak haaa??!!!!*geram*

awak benci someone sebab dia sayang orang yang awak sayang..sedangkan orang yang awak sayang tu pun tak sayang awak.. apa punya perangailah kalaw pendakwah pun macam nie....!!!

*huh ayat sentap..rase nak mengamuk..tapi betul pun apa dia kata*

soal hati, perasaan nie bukan kita yang kawal...

siapa kata??!!!

eh hati, perasaan nie kan tugas allah...

memang lah tugas allah pegang hati-hati manusia..tapi yang kawal itu tetap kita kan....

contoh???

ada allah suruh kita salingmembenci??? tak da kan.. jadi siapa yang letakkan perasaan benci tu dalam hati kita???

allah...


okey awak dapat point saya sikit..saya tanya lagi.. allah tak suruh kita saling membenci, jadi macam mana wujudnya perasaan benci tu??

allah letakkan perasaan tu dalam hati kita kot??

okey betul, yang letakkan perasaan dalam hati kita pun allah juga.. tapi jangan lupa..kalaw bukan iman yang kawal hati kita, syaitan yang jadi raja kepada hati kita.. dan syaitan itu sifatnya sukakan mazmumah.. get my point???

maksud awak syaitan yang suruh kita saling membenci?? saling berdendam??? cam tu!!!

pandai pun awak..

saye memang pandai pun*bangga sat*

haaa riyak..riyak..!!!

sikit je pun...issshhhh...

sebutlah alhamdulillah kalaw ye pun...

alhamdulillah..heheheh

ade ape-ape syarat lagi tak??? *bagi ayat perli*

ada, tapi bukan sekarang masanya nak bercerita..saye ade asngment nak kena buat.. allah ade tuhan tempat meluahkan perasaan.. kesimpulannya?? jom buat apa-apa pun berpanksikan iman..okey.. :)

No comments:

Post a Comment