Thursday 19 September 2013

kekal dengan dosa atau berubah mencari sinar

kite nie manusia..hamba allah yang lemah, yang tak pernah lari dari melakukan kesilapan dan dosa.. tidak lari dari berburuk sangka, susah nak kawal diri dari berkecil hati.. sekuat mana kite berusaha, kite tetap hambanya yang tidak sempurna..jadi hiduplah seperti mana yang "telah allah tentukan"... mase bukak tv kuliah pagi "tanyalah ustaz di tv 9" wat saya terpikir dan wat saye tersedar...
"para pendengar yang dikasihi allah sekalian. terdapat perbezaan yang nyata antara peganggan Ahli Sunnah Wal Jamaah dengan golongan Jabariyyah dan Qadariyyah berhubung usaha manusia dan ketentuan Allah terhadap sesuatu pekerjaan kita, marilah kita bersama-sama melihat dan mendalami perbezaan ini"

okey golongan pertama ialah golongan Jabariyyah beriktikad bahawa setiap perbuatan manusia ialah di bawah paksaan allah. kehidupan manusia ini tidak ubah seperti robot yang telah diprogramkan untuk berfungsi hanya pada ketetapan yang telah ditetapkan penciptanya..padahal kawan-kawan iktikad ini jelas bertentangan dengan lafaz ayat yang sering kita bacakan setiap kali dalam solat iaitu "Hanya Kepada Engkaulah Kami Menyembah dan Hanya KepadaEngkaulah Kami Memohon Pertolongan"(surah al-fatihah:5)

jelas menunjukkan kandungan ayat tersebut menolak iktikad Jabariyyah yang menafikan usaha dan hanya berserah secara total kepada ketentuan allah. islam menuntut kite berusaha dan pada masa yang sama memohon pertolongan Allah di dalam kehidupan ini. kite kehendak allah juga kehendak. boleh jadi kehendak allah sama dengan kehendak kita. namun jika tidak, sekuang-kurangnya kite telah berusaha dan bertawakal dia atas usaha kite itu.


Golongan kedua yang akan kita kenali digelar sebagai golongan Qadariyyah. Mereka pula beriktikad bahawa setiap perbuatan yg dilakukan oleh manusia ialah menurut kehendak sendiri. Hingga menafikan Qudrat dan Iradat Allah di dalam kehidupan ini.

Perkara ini juga jelas disangkal dengan adanya ayat di atas. Kerana jika kita mempunyai qudrat mengatasi Qudrat Allah, nescaya tidaklah kita sebagai hambaNya berhajat untuk meminta pertolongan Allah dan menyembahNya.

Nauzubillahiminzalik…

Bagi Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) pula, iktikad kita ialah segala pekerjaan yang dilakukan itu dijadikan oleh Allah Taala manakala usaha itu dilakukan oleh hambaNya (manusia).


Hal ini dapat kita lihat di dalam ayat ini;

“ Padahal Allahlah yang menciptakan kamu dan apa yg kamu perbuatkan itu, ” (Surah Ash-Shaaffaat,96)

“ Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari (kejahatan) yang diperbuatkannya…. ” (Surah Al-Baqarah, 286)

Secara analogi yang mudah, saya ambil perbuatan makan. Allah menjadikan kita dapat makan. Manusia yang memilih untuk memakan makanan yang halal ataupun yang haram.

Hal yang sama juga dengan nafsu syahwat, Allah menciptakan perkara itu dan membenarkan ianya disalurkan. Manusialah yang memilih sama ada ingin berkahwin ataupun berzina.

Namun seandainya manusia memilih untuk berzina atau memakan babi misalnya, bolehkah Allah menghalang perkara itu ? Tentu sahaja boleh.

Namun dibenarkan ianya berlaku meskipun Allah cukup murka mengenainya. Ini kerana dunia merupakan medan ujian ketaatan hambaNya. Melalui sifat Rahman (Maha Pemurah) Allah, kesemua makhlukNya menerima nikmat. Namun hanya dengan sifat ar  Rahim (Maha Penyayang) Allah, seseorang hamba diizinkan memasuki syurgaNya.

Namun, berapa ramai yang tetap bertangguh-tangguh bertaubat seolah-olah masih pasti nyawa mereka akan dipanjangkan lagi oleh allah?




Ya Allah, terimalah taubatku… Bimbinglah diri ini ke arah yang diredhaiMu…

Biarlah apa orang nak kata lepas ini, aku akan cekalkan hati berubah, 

Kerana ku cari redha Ilahi, bukan sanjungan duniawi,

Akan ku jaga sebaik-baiknya hidayahMu ini Ya Allah….






No comments:

Post a Comment