Wednesday 14 August 2013

Kreativiti diguna dalam kehidupan, bukan dalam beragama

Kreativiti diguna dalam kehidupan, bukan dalam beragama

Tidak lama lagi, berkemungkinan akan adalah syarikat Melayu-Muslim yang membuat perniagaan membaca al-Quran kepada semua barangan produk untuk mendapatkan 'keberkatan' dan 'add value' pada barang.

1. Mee Maggi, beras dan tepung yang dibacakan al-Quran 
2. Burger yang dibacakan al-Quran 
3. Makanan dalam tin yang dibacakan al-Quran 
4. Susu kambing yang dibacakan al-Quran (sudah ada) 
5. Berus gigi, sabun, syampoo, dll

# Selepas ini kualiti, tarikh luput bukan lagi menjadi perhatian tetapi 'jumlah juzuk atau tarikh bacaan al-Quran ' pada makanan dan pihak JAKIM atau SIRIM kena pi semak di mana dan betulkah produk ini dibacakan al-Quran.

# Silap-silap harga barang pun berbeza sebab beza bilangan juzuk yang dibacakan bukan lagi sebab kualiti atau kuantiti barang.

# Lebih dahsyat lagi, bagi mengurangkan kemalangan jalan raya, tidak mustahil syarikat pengeluar kereta akan 'enhance' kereta, kapal terbang, lori dengan bacaan ayat-ayat al-Quran sehingga menjadi satu industri baru.

Cukuplah pesanan baginda salallahualaihiwassalam,

مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ
“Sesiapa yang mengada-ngadakan perkara baru dalam urusan (agama) kami ini, sesuatu yang bukan daripadanya, maka ia tertolak." [Al-Bukhari dan Muslim]


No comments:

Post a Comment