Wednesday 20 February 2013

doa diberi kemudahan~~~

teringat arwah atok belah mak pernah bagi banyak doa suruh saye dan adik beradik dan juga sepupu amalkan..dan alhamdulillah sampai sekarang saya amalkan..saya ingat lagi masa saya ade test JPJ..tak tidoq malam,dah tu pulak saye orang yang ke 100 kena,dan masa tu tgk ramai sangat yang gagal,termasuk adik saya,saya ape lagi menggeletaq dan sejuk abis....mase tu,mulut tak henti-2 bace doa....

"YA ALLAH, AKU BERLINDUNG KEPADAMU DARIPADA PERASAAN SEDIH DAN DUKACITA, AKU BERLINDUNG KEPADAMU DARIPADA LEMAH DAN MALAS, AKU BERLINDUNG KEPADAMU DARIPADA BAHKIL DAN PENAKUT DAN AKU BERLINDUNG KEPADAMU DARIPADA BEBAN HUTANG DAN TEKANAN PERASAAN"

"YA ALLAH, BUKANKAL UNTUKKU PINTU-PINTU KEBAIKAN, PINTU-PINTU KESELAMATN, PINTU-PINTU KESIHATAN, PINTU-PINTU KENIKMATAN, PINTU-PINTU KEBERKATAN, PINTU-PINTU KEKUATAN, PINTU-PINTU CINTA SEJATI,PINTU-PINTU KASIH SAYANG, PINTU-PINTU REZEKI, PINTU-PINTU ILMU, PINTU-PINTU KEAMPUNAN DAN PINTU-PINTU SYURGA. YA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG"




dalam setiap apa saja yang kita lakukan, eloklah kita mulakan dengan bacaan "Bismillah". tapi kena ingat taw, baca "Bismillah" bila nak lakukan pekerjaan yang diredhai oleh allah, jangan pulak bace time nak lakukan pekerjaan yang tidak diredhai allah(waallahu'allam)...hat tu baek mung tok sah dok baca..baek la mung bace.. "ya allah ampunkan lah dosa ku" :)

ade satu ceramah yang saye dengar "jika kamu ingin dipermudahkan segala perkejaan dan dimudahkan dalam usaha mencari rezeki..bacalah kamu 'Bismillahi Rahmanir Rahim' sebanyak 41/201x selepas solat subuh.. inshaalla..perkara yang sama mak,opah dan arwah tok ajar dulu...(waallahu' allam)

tapi sye nak kongsikan la, satu doa memohon diberi kemudahan dalam ape saja urusan yang selalu saye bace la time kalaw ade urusan dengan orang atau presentiation.. tapi yang penting, kite mestilah istiqamah dan tawakal.. inshaallah..dipermudahkan...

nie doanya "Rabbi Yassir Wala tu 'assir, rabbi tammim bil khoir", yang bermaksud "ya tuhan, permudahkan urusanku, permudahkanlah jangan disulitkan".. nie bacaan sepenuhnya "allahumma yassir wala tu 'assir, robbi tammim bilkhoir. birokhmatikaya arhamarrohimin"



1 comment: