Wednesday 12 December 2012

ketabahan itu datang dari mana..??



kalaw ikutkan "love story" aku nie,..hanyelah sikit kesakitan pade orang lain...jika hendak dibandingkan dengan kisah percintaan orang lain..ade orang lain yang lebih teruk dipermainkan,lebih teruk diperbodohkan, lebih teruk merasai kepahitan itu...

tapi sungguh, sejauh mana aku berada, kesakitan itu tak pernah hilang..masih terkilan rasa hati dan rasa bersalah  apabila mengingati peristiwa itu...meninggalkan ketika hati masih sayang...tapi dah memang salah aku....sebab ape..sebabnya rahsia...hohoho

someone ask me... "aku tengok kau nie kejab je sedih,..biasanya kalaw orang putus cinta selalu frust jadi cam orang gila atau pun histeria....dan kalaw aku la....comfirm aku jadi meroyan.. ntah-2 kau tak sayang dia kot..tu yg kau boleh relex..cam tak de ape yg berlaku...dan aku pelik cam e..kau boleh jadi tabah cam nie...sekejab pulak tu..kalaw orang lain ambil mase kot.."

siapa kate aku tak sedih??siapa kate aku tak rase down?? tak da siapa yang taw betape teruknya keadaan aku mase tu,,kecuali my family and allah...dan cam na aku boleh kuat dan tabah nak lalui semua nie....
jawapan aku senang ja... bertaubat.. kembali padanya.... siap yang wujudkan perasaan sayang dalam hati kita kalaw bukan allah..menyanyangi seseorang yang bukan halal buat kita..malah allah wujudkan perasaan itu untuk menguji keimana kite..bila perasaan itu hadir,,buatkan kite lupe allah..buat kite lupa ape hukum kite brgaul dengan yang bukan ajnabi kite....dan sampai mase..allah tarik perasaan itu..untuk kite kembali kepadaNYA...

itu yang aku lakukan.. aku tak berhenti berdoa,..malah aku menanggis sebab mengingati dosa-disa silam aku...aku serah segala jiwa raga aku kepada allah..yang lagi maha mengetahui dan lag maha mencipta..
kuasa allah itu hebat,,,manusia ja yang kurang ambil tahu....dan since tu aku rase lebih tenang...tidur aku pun makin tenag..kalaw tak..mesti menggis until pagi..dan tak tidor...lepas tu jiwa aku pun tak sakit..makin tenang lagi ade la...jadi kalaw rase nak tabah kena la amalkan ini jugak....tapi itu bergantung pada orang lain..nak berusaha..amalkan..malas usaha..tak kisah....

1) memaafkan sesorang
    MAAF....perkataan yang paling sukar orang nak ungkapkan,,,,perkataan maaf la palin senang nak sebut..tapi somepeople akan pertahankan egonye walaupu dia salah..still susah nak ucap perkataan tersebut..ape lah susah sangat perkataan tu.... MAAF kan lah oarang yang suka menyakiti hati dan perasaan korang tu..dan korang akan rasai ketenangan itu..

 "jadilah engkau pemaaf dan suruh lah orang yang mengerjakan yang ma'ruf,serta berpalinglah dari orang-orang yang bodoh"-surah AL-A'raf: 199

2) BERMUHASABAH DIRI
   kite pikir balik..ape sikap buruk kite..orang mungkin akan pandang kite dan mengate kite punya kesalahan walaupun kite dah meminta maaf banyak kali...maybe bercerite pada orang lain akan salah kite..tak pe biarkan je..mulut orang bukan boleh ditutup... ingatlah,tidak mati dek keji aih..so mari kite sama-2 bermuhasabh diri...kite buang sikit demi sedikit sikap buruk kite..ingatlah,walaupun bukan untuk mendapatkan sang mantan kembali,.sekurang-2nya kite buat persiapan yang terbaik untuk suami kita nanti..insyaallah....

3) BERPRASANGKA BAIK
    allah berfirman: "hai orang-orang beriman,jauhilah kebanyakan dari prasangka..sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa.dan janganlah kalian mencari-cari kesalahn orang lain, dan janganlah sebahagian kalian mengejek sebahgaian yang lain. sukakah salah seorang di antara kamu memakan deging saudaranya yang sudah mati? maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya" (QS.Al-Hujurat : 12)

4) BERSERAH SEGALANYA PADA YANG MAHA ESA
    janganla kite terburu-buru mengejar cinta..berhenti seketika..toleh ke belakang,mungkin ade yang sedang mengejar anda,,siapa tahukan....kadang-2 orang yang kita sayang, 9 atau 10 tahun un..kalaw dia bukan jodoh kite,nak buat cam ne...sekuat mana kite pertahankan, sedaya mana pun kita usaha, kita hanya mampu merancang..allah yang tentukan... jadi berhenti mengerja dan berharap...percaya lah pada ketentuan allah..percaya pada hukum allah..insyaallah.. allah tidak akan menguji hambanya jika dia tahu kita tidak mampu menghadapinya..anggap la ini ujian dari allah..

jika anda betu-betul bertaubat kepada allah dengan seikhlas hati,anda pasti takut akan menaggis teresak-esak mengenangkan dosa-2 silam dan maksiat yang pernah korang lakukan...hari ini allah tak temukan kite dengan orang yang kite ingin dan dambakan..insyaallah..allah akan ketumukan kite dengan orang yang mendambakan kite....jika hari ini allah tak ketemukan dengan orang yang kita sayang..insyaallah moga allah temukan kita dengan orang yang sayangkan kita..semunya kusa allah..percayalah...





No comments:

Post a Comment